Träningstips – styrketräning

by Roger

287675-free-weight-dumbellsStyrketräning är en av de klart bästa träningsformerna alla kategorier eftersom det stärker kroppens alla delar, inte bara musklerna utan även skelett och leder, något som är väldigt viktigt för att man ska hålla sig frisk och undvika skador och dylikt. Här kommer några tips vad gäller styrketräning som kan vara bra för den som vill komma igång eller för den som känner för lite förnyelse i sin träning.

För att få en så bra träning som möjligt är ett bra tips att på något sätt planera sin träning, dels vad gäller när man ska träna, dels när det kommer till hur själva träningspasset skall se ut. Lite beroende på vilken nivå man ligger på och hur mycket man vill träna är det alltid bra att ha fasta träningstider, som exempelvis måndagar och onsdagar eller tisdagar och torsdagar. Syftet med att ha fasta träningsdagar är att man på så vis ökar chanserna till att träningen blir av eftersom det då blir något av en rutin.

Att planera själva passet är som sagt också viktigt, så man vet vad man ska göra, annars är risken stor att man bara ”lallar” runt på gymmet och gör lite här och lite där. Ett bra program höjer helt enkelt kvalitén på träningen. Vad är då ett bra träningsprogram är det nog många som undrar. Ett bra tips är att kolla på nätet. Idag finns det hundratals träningsbloggar med många bra program för alla olika nivåer. Ett annat bra tips är att titta i någon träningsbok eller liknande.

En annan möjlighet är givetvis att ta hjälp av en personlig tränare för att på så sätt utforma ett individuellt träningsprogram optimalt anpassat efter ens egna förutsättningar och mål.

Vill man inte gå på gymmet går det givetvis precis lika bra att träna hemma på golvet i vardagsrummet. Det finns många bra övningar, som till exempel olika former av armhävningar och bålövningar där man endast använder kroppen som motstånd. Ett bra tips är att köra någon form av så kallad cirkelträning, där man växlar mellan ett antal olika övningar utan uppehåll. Den här formen av träning är ofta mycket effektiv och ger bra resultat. Dessutom tar det ofta heller inte så lång tid att genomföra ett cirkelträningspass, vilket är en klar fördel.