Träningstips – konditionsträning

by Roger

spinning grupp som kör hårtNär de flesta hör ordet konditionsträning tänker de nog på löpträning, men faktum är att konditionsträning kan innebära en rad olika träningsformer som till exempel cykling, skidåkning, inlinesåkning, simning och dylikt. Här nedan följer några tips och råd kring just konditionsträning.

När man ska börja konditionsträna är det viktigt att inte se det som något jobbigt och inte heller sätta upp för höga mål om hur mycket man ska träna. Ett bra tips är att börja med ganska låga mål och sedan öka träningsdosen gradvis annars är det lätt att man tröttnar ganska snabbt och så är man tillbaka i soffan.

För att konditionsträning ska ha någon effekt ska man helst träna minst 20-30 minuter. Det gäller helt enkelt att få upp ”flåset”, oavsett om det handlar om löpning, simning, cykling eller någon annan träningsform.

Ett bra tips kan vara att variera hur länge man tränar. Tränar man exempelvis kondition två gånger i veckan kan ett av passen vara på en timme och det andra en halvtimme. En annan typ av träning som är bra när det kommer till konditionsträning är intervallträning.

Ett annat bra tips är att inte bara variera längden på träningspasset utan också träningsformen, det vill säga att växla mellan till exempel en runda i spåret ena dagen och ett antal längder i bassängen andra dagen är ingen dum idé alls. Framför allt om man kör mycket löpträning kan det vara bra att växla till andra typer av träning eftersom just löpträning sliter en hel del på kroppen.