Stelhet i kroppen

by admin

Alla har vi någon gång varit stel i kroppen. När man stiger upp på morgonen, dagen efter ett hårt träningspass eller efter vi suttit ned en längre tid. Och det kanske inte går att eliminera dessa känslor helt och hållet, men det finns helt klart ett och annat man bör veta om stelhet.

Stelhet kan till att börja med vara ett tecken på att något är fel i kroppen. Den som upplever regelbunden och/eller långvarig stelhet i kroppen bör ta kontakt med vården. Till exempel en sjukgymnast eller en privatklinik som Naprapatiska. Att identifiera allvarliga problem tidigt är mycket viktigt.

Man kan också bli stel i kroppen av felaktig styrketräning. För att inte bara styrkan utan även smidigheten ska tränas upp är det viktigt att sträcka ut armar och ben helt under rörelserna. Genom att fullfölja rörelserna helt får man även en dynamisk stretching av musklerna.

Vår dygnsrytm är också en viktig del av hur stel våra muskler känns. Vi har speciella celler i kroppen, kallade fibroblastlika synoviocyter, som arbetar efter en 24-timmarscykel och påverkar mängden inflammation i lederna. När vi lägger oss och sover hjälper kroppen till att naturligt minska inflammationen och låter oss på så sätt få bättre vila. För mer detaljer kan man läsa artikeln på Science Alert.

Stela muskler i nacke och rygg kan också vara ett tecken på magnesiumbrist. Vilket även kan komma med en rad andra besvär som muskelkramper, sömnproblem och utmattning, för att nämna några. Känner man igen mer än bara stelheten kan man behöva äta mer av produkter som är rik på magnesium. Titta på sajten Matkalkyl för tips på detta.

Tung belastning under lång tid kan också leda till artros, en ledsjukdom som ger inte bara stela utan även ömmande eller värkande leder. Denna sjukdom drabbar kvinnor i större utsträckning men är också något som är ärftligt och kan drabba leder med tidigare skador. För mer information om behandling bör man kontakta vården, men man kan även läsa mer om detta på Reumatiker förbundet.