Löparknä – förebygga och behandla

by admin

Löparknä är en av de vanligaste träningsskadorna bland löpare och som namnet indikerar är detta en skada som huvudsakligen drabbar just löpare. Skadan är dock långt mycket vanligare än vad den kanske behöver vara då det i en viss utsträckning helt klart kan undvikas.

Så vad är löparknä? Det är en överbelastningsskada i höjd med knäet eller alldeles nedanför det och orsakar smärta på utsidan av knäet. En senstruktur med det avancerade namnet tractus iliotibialis och den sträcker sig längst hela utsidan av låret. När benet är i rörelse glider tractus iliotibialis över benutskottet och om detta sker väldigt ofta och/eller senan är mycket spänd, kan detta leda till irritation.

Den vanligaste orsaken till att detta händer är när en löpare trappar upp intensiteten, ökat distansen, bytt underlag eller till och med skaffat nya skor. Därför är det viktigt att öka sin träning väldigt successivt, testa nya underlag innan man börjar träna på dem som de man tränat på tidigare, och sist men inte minst: testa nya skor ordentligt innan man börjar träna fullt ut i dem.

Den främsta behandlingen för löparknä är helt enkelt avlastning. Detta betyder att man först och främst inte ska fortsätta springa i kuperad terräng då detta är mer påfrestande. Och det är även rekommenderat att man minskar mängden träning som belastar knäet i mellan 4-6 veckor. Somliga påstår att det även kan hjälpa av minska längden på löpsteget, men hittills har inte detta bevisats i en studie eller undersökning.

I mer allvarliga fall kan det även vara en bra idé att besöka en specialist på skador för ytterligare behandling. Utöver det finns det även stretchingövningar man kan och borde göra hemma och en bra sådan kan man se i videon nedan.