Konditionsträning för nybörjare

by admin

Att ta steget att förbättra sin kondition är ett beundransvärd sådant, men det är viktigt att veta att detta kommer att involvera en hel del arbete. Går man bara rätt till väga redan från början kommer man att ha mycket bättre väg att vandra, eller springa.

Det första stegen är att se till att kroppen har en chans att anpassa sig efter den nya belastningen man lägger på den. Börja därför långsammare än du själv känner att du kan hantera till en början. 1-2 träningspass räcker de 2-3 första veckorna och det räcker faktiskt med ganska lätt träning. Se dock även till att kroppen har så bra förutsättningar som möjligt för detta och titta även på att förändra saker som kosten. Och röker man bör man naturligtvis även ta och fimpa samtidigt.

När de första veckorna är över har man troligtvis en bättre förståelse för vilken nivå man ligger på och hur mycket man faktiskt klarar, både fysiskt och psykiskt. Nu är det bra att trappa upp till mellan 2-4 pass varje vecka. Inom en månad kommer man mest troligt börja se ganska snabb förbättring.

Har man lyckats etablera rutinen att träna konditionspass kommer många i detta skede känna att träningen är en del av vardagen och det kan kännas som man har en massa energi över om man missar ett pass. Sedan kommer ju helt enkelt frågan om man är nöjd med den kondition man börjat etablera för sig själv eller om man vill trappa upp ännu mer och förbättra den ytterligare. Kanske med lite intervallträning?