Hälsosam innan förlossning

by admin

Om du har kommit in i slutstadiet av din graviditet är du säkert ganska trött och vill bara att det ska vara över. Du har väntat snart nio månader på din bäbis och vill träffa hen. Nu när du är på slutspurten gäller det att tänka lika hälsosamt som du säkert har gjort under de tidigare månaderna. Men reglerna förändras lite när du närmare dig förlossningen. 

Fokus på avslappning

Nu ska du försöka slappna av och ta det lugnt. Du kan inte stressa fram barnet och tyngden börjar ta sin rätt på din kropp. Det är mer tillåtet än tidigare att ligga kvar på soffan efter middagen eller ta en längre sovmorgon. Du behöver vara stark inför förlossningen och sömn kan vara ditt viktigaste verktyg. En förlossning kan pågå i flera dagar och det innebär lite sömn och mycket jobb. Om du är utvilad och känner dig starkare kommer du att orka förlossningen bättre.

Förberedelser

Du kan också göra det du kan för att vara förbered på förlossningen. En kvinnor väljer att använda sig av hallonbladste som sägs förbereda livmodern för förlossningen. Det ska dock inte drickas förrän efter vecka 35 av graviditeten. Förutom att hjälpa livmodern och stärka bäckenet, kan det också ha en rogivande effekt.

Se även till att du har packat det du och din partner behöver ha på sjukhuset. Planera för att ni är borta i några dagar, blir det en längre vistelse kan din partner åka hem och hämta mer saker senare. En väska borde innehålla ombyten, bekväma kläder, hygienprodukter, amningsbh och ett par sköna tofflor. Sedan kan du alltid ta med en egen vattenflaska så du slipper pappmuggarna på sjukhuset, lite godis som belöning och kanske några tidningar eller en bok om du blir liggandes länge efter förlossningen eller under förlossningen då det inte sker något värkarbete.