Håll uppe motivationen

by admin

Träning på gym, träning på löparbanan, träning i Yogasalen och träning på gymmet igen. Tycker man inte att det är fruktansvärt roligt att träna så kommer man oftast förr eller senare till en punkt där man vill kräkas av bara tanken på att gå till ett gym. Vi ger några tips på hur du ska hålla uppe motivationen.

Träning

Bryt mönster

Att träningen förr eller senare blir tråkig beror inte sällan på att det blir samma visa vecka in och vecka ut. Samma övningar varvas och samma pass slutförs på samma plats – och så vidare. Efter ett tag så får man helt enkelt dåliga konnotationer av detta. Det kan till och med ångestfyllt att ta steget in på gymmet där direkt efter jobbet. Vårt tips är därför att bryta mönstret. Byt träningsdagar, byt övningar, byt ordningen på övningarna och byt tidpunkt när du ska träna. Har du exempelvis möjlighet att träna på lunchen? Testa.

Jämför dina resultat

Att bara träna och träna och inte känna någon märkbar skillnad kan vara frustrerande, man kanske inte märker några större resultat när man tittar in i spegeln. Om detta säger vi såhär, att om du tränar hyggligt och har en hygglig kosthållning, ja då får du också resultat. Därför så kan du med jämna mellanrum ta en bild på dig själv. Det kan vara svårt att se resultaten bara i spegeln, men på bild kommer du att se att du gjort framsteg. Detta ger ny motivation att fortsätta.

Ta en kortare paus

Är du riktigt trött på allt vad träning heter och du har kört på ett bra tag utan någon paus, då kan det vara dags för just detta – en paus alltså. Ta en eller två veckor där du inte tränar din vanliga träning alls. Lätt motion som promenader och liknande kan du ta, men inget som känns psykiskt ansträngande. Men låt inte pausen bli alltför lång, för då kommer det att vara mycket jobbigare att börja igen. En kortare paus däremot, det kan göra under för motivationen.