Fysisk träning för snabba tankar

by admin

Att man behöver träna och motionera för att hålla vår fysiska hälsa i god form är nog idag så allmängiltigt så allmängiltigt som det bara kan bli. Att det utvecklar hjärnan däremot, visste du det?

Hjärnan

Bättre inlärning och minne

Att träning används som faktisk benämning för medicin när man behandlar psykisk ohälsa så som depression är något som alltfler blir varse om och det är förmodligen tack vare detta som man också har upptäckt att träning tycks stimulera minnes- och inlärningsmekanismerna i hjärnan. Hur det sker exakt det fungerar behöver vi nog en läkare till för att kunna förklara, men i stora drag så är det ett näringsämne förkortat BDNF som verkar öka i mängd i hjärnan vid träning.

Kortfattat så kan man säga att förmågan att snabbt minnas och lära sig saker verkar bli bättre när man motionerar regelbundet. Detta är förstås bra att känna till som student om man har svårt med inlärning och koncentration – motion kan då vara ett sätt att förbättra sin förmåga något. Samma princip gäller förstås även de som sysslar med sporter och spel som traditionellt sett inte direkt har någon försäsong med barmarksträning. Men sysslar man exempelvis med att spela poker på en nivå som är lite högre än hobbynivå, då krävs det att man klarar av att minnas korten på borden, motståndarnas drag – och samtidigt klara av att räkna ut sannolikheten till att vinna mot motståndaren eller om oddsen är emot mig.

Speciellt bra vid depression

Att träning är så effektiv just vid depression beror på flera olika saker – och är bra på flera olika saker. Den första orsaken är att vid depression så är ens nivåer av signalsubstanser som belönar kroppen låga. Vid och kanske framförallt efter träning, så utsöndrar kroppen något som kallas för endorfiner. Har du någon gång tränat hårt och efteråt känt den där sköna avslappnade känslan i kroppen, då har du upplevt att din kropp skickat ut massor av endorfiner. Mår man dåligt så mår man helt enkelt bättre.

Just den biten har ju inte med huvudspåret i denna artikel att göra, så vi återgår till detta. Vid depression så är det inte ovanligt att man får något som kallas för tillfällig kognitiv svikt, vilket innebär att både inlärning och minne fungerar sämre. Detta beror på att det tar längre tid för celler att nybildas i ett område i hjärnan som kallas för hippocampus. Det är just hippocampus som verkar öka i volym av träning tack vare den ökningen vi nämnde tidigare av näringsämnet BDNF