Fördelar med att äta mycket frukt och grönsaker.

by admin

Frukt och grova grönsaker innehåller många hälsosamma ämnen och om du äter tillräckligt mycket minskar risken för sjukdomar. Du bör äta 600 gram frukt och/eller grönsaker per dag. Frukt och grönsaker innehåller till exempel antioxidanter, kostfibrer och vitaminer. Listan över positiva egenskaper skulle kunna vara hur lång som helst, men vi har valt ut några fördelar vi anser man bör känna till:

frukt_och_grönt_374786824

  •  Viktminskning
    Frukt och grönt sänker kostens fettenergiprocent och energitäthet, så att det är lätt att gå ner i vikt. Du uppnår ett bättre resultat med din viktminskningen om äter mer frukt och grönt samtidigt som du skär ner på fettet och motionerar.
  •  Bättre cirkulation
    Frukt och grönsaker innehåller antioxidanter, som motverkar åderförkalkning. De minskar risken för hjärt och kärlsjukdomar. Antioxidanter skyddar även mot fria radikaler som finns i stort sett överallt. Vilket även gör att din hud mår bättre.
  •  Mindre träningsvärk och bättre träningseffekt
    Idrott och motion ökar behovet av antioxidanter och att äta en kost med mycket frukt och grönsaker är det bästa sättet att täcka behovet.
  • Många vitaminer
    Frukt och grönsaker är utmärkta källor till speciellt C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, B6-vitamin och folsyra.
  •  Bättre blodsockerreglering
    Frukt och grönt innehåller särskilda kostfibrer som bidrar till en stabilare blodsockernivå  och därmed en mycket mer stabil energinivå både fysiskt och mentalt.

Förutom intaget av frukt och grönsaker är det även viktigt att tänka på att dricka mycket vatten.Man bör dricka minst två liter vatten om dagen.