Få en markerad midja

by admin

När du satsar på att skulptera din kropp med rätt träning och mat är det så klart en besvikelse när du inte får de åtrådda resultaten. En viktig del för många är att få en markerad midja och den där timglasfiguren. När ingenting verkar fungera, vad finns då kvar att testa?

Body contouring

Detta är en metod där man fettsuger på precisa platser för att få fram formerna som kroppen döljer. Fettsugning är egentligen inte ett hjälpmedel mot övervikt. Att fettsuga fungerar bäst på personer som inte går runt med mycket övervikt, som helt enkelt vill framhäva en kroppsdel tydligare. För dig som redan är fysiskt aktiv och äter rätt, kan fettsuga vara bästa sättet att locka fram timglasfiguren. Fettsugning kräver att patienten sövs ned men du får oftast åka hem samma dag eller dagen efter. I början är du så klart öm i område och måste bära en gördel för att stabilisera området, men återhämtningstiden är snabb. Speciellt för dig som redan är i god form!

Korsett

Det senaste just nu är träningskorsetter. Du tränar helt enkelt med en stretchbar korsett runt midjan för att tvinga kroppen att inta en ny form. Den fungerar som en vanlig korsett men är lite mildare och kan därför användas dagligen utan att du får svårt att andas eller skadar de inre organen. Korsetten avlastar även din mage och rygg så den fungerar utmärkt för de som varit gravida och som vill hitta tillbaka till sin gamla träningsregim. Den har dock kritiserats från flera håll och det har inte gått att fastställa hur bra eller dålig den är att använda medan du tränar.

Magfokuserad träning

Många tror att de tränar magen men riktar helt enkelt in sig på fel muskelgruppen. Du vill träna de inre magmusklerna och fokusera hela träningspass till magen. När musklerna blir starkare och större kommer det naturligt att ge en smalare midja. Bra övningar är klassikerna: olika former av sit-ups och plankan. Innan du ger dig på de mer extrema alternativen kan du satsa på att få in magövningar i alla träningspass. Träna rotationer med kroppen såsom du ser här. Eller så kan du satsa på att bygga rumpa, rygg och axlar för att skapa illusionen av en smalare midja tack vare att dessa områden blir större.