Downhill – en utmanande och rolig träningsform

by admin

För dig som gillar utmaningar, gärna med ett inslag av adrenalinpåslag, rekommenderar vi på Gurrametoden downhill – att cykla utför ett berg med en heldämpad cykel. Att cykla downhill kräver minst sagt sin man/kvinna, även om det tack och lov finns många olika banor där svårighetsgraderna varierar, vilket gör att sporten ändå passar de allra flesta. Det är en minst sagt utmanande och rolig träningsform som dessutom är bra när det kommer till att rensa skallen, då du inte har något annat val än att ha din fulla koncentration på cyklingen.

downhill

Att cykla downhill kan mycket väl komma att vara bland det roligaste du någonsin kommer att prova på och det kanske är därför så många blir rejält bitna av sporten. Även fast det är rejält utmanande att cykla downhill så finns det som tur är varierande svårighetsgrader när det kommer till de banor som man kan ta nedför de allra flesta berget, där sådana anlagts.

Trails

Banorna, vägarna eller stigarna, ja vad man än väljer att kalla dom, heter egentligen “trails”, ett ord som är taget ifrån engelskan och som direktöversatt betyder “spår”. Trailsen är oftast färgmarkerade och genom dessa färger så talar de om för dig som cyklar vilken svårighetsgrad de hör till. Färgmarkeringarna kan skifta en del beroende på vart du väljer att cykla, men om vi ser till Sveriges kändaste cyklepark, Åre bike park, så rangordnar man trailsen med följande färgkoder, från lättast till svårast; grönt, blått, rött och svart. Som nybörjare gör man det klokast att starta med att enbart cykla gröna eller blå trails och det kan till och med vara läge att höra sig för och kolla upp vilka utav dessa man inledningsvis bör hålla sig till.

Cykel och utrustning

För att cykla downhill så behöver man självfallet en downhill-cykel. Du hittar massor av modeller hos Cykelkraft, som minst sagt har ett gediget utbud även när det kommer till skydd, och de verkar ha bra koll på det dom säljer. Det är viktigt som förstagångsköpare av en downhill-cykel att man vänder sig till någon som har den kollen, då det är viktigt att cykeln är färdig för berget innan man rullar ut, då det annars finns stora risker att skada sig. Skydd som gäller vid downhill är lite individuellt, men du bör åtminstone ha en hjälp på huvudet och vi rekommenderar även ett par tunna och tåliga handskar.

Vad ger det rent träningsmässigt?

Rent träningsmässigt så kan man säga att downhill ger dig en kombination av styrke-, konditions- och balansträning. Då du står upp när du cyklar på ett underlag som ständigt skiftar så kräver detta att kroppen hela tiden är med och parerar allt från gupp, kurvor, rötter och stenar. Detta gör att i princip hela kroppen aktiveras och ansträngs. Handleder och underarmar är kanske med den rena konditionsträningen det som får mest träning. Även om man kanske inte tror så vid första eftertanke är downhill enormt bra för din kondition, trots att du cyklar nedför och ibland pinnar man på med benen i alla fall, för att öka farten ytterligare vid flackare partier eller innan exempelvis ett hopp.