Cykel, bra för konditionen

by Roger

Nu står sommaren för dörren och funderar du på vad du kan ta dig för att förbättra din kondition? Det finns massor med olika aktiviteter som kan förbättra din kondition och cykel är en av dessa. Förutom att du kan få en bättre kondition så är det ett fantastisk fortskaffningsmedel.

Hitta rätt cykel

Du kanske redan har en gammal cykel som står och rostar i något förråd. Om du ska ge dig ut på vägarna för att få konditionsträning så gäller det att hitta rätt cykel. Den gamla kanske har gjort sitt och får åka med till återvinningsstationen nästa gång ni åker dit. Leta upp något mer passande och något som är modernare. Dagens racercyklar är något som kan passa just för din träning. De finns i flera olika modeller och för dig som precis ska börja så kanske en hybridmodell kan passa. Då kan du ta denna till och från arbetet också på ett smidigt sätt.

Ta vara på alla tillfällen

Det gäller att ta vara på alla tillfällen som ges med cykel. Det kan vara utflykten på söndagar som görs med familjen. Du kanske inte behöver gasa på allt vad du har utan cykla med resten av familjen i ett mer lagomt tempo. Du kan se till att skaffa dig en vagn som du kan koppla på bakpå din cykel så kan du ta cykeln då det ska handlas för veckan som kommer. Alla tillfällen där du kan ta cykeln är bra tillfällen och ger dig lite träning. Se till att parkera bilen och ta din cykel så mycket som du bara kan. Detta kommer att göra dig gott och din kondition kommer att bli bättre.

Undvik skador och vanliga misstag

Ett väldigt vanligt misstag, och även en vanlig anledning till skada bland nya cyklister, är att försöka hitta sin absoluta gräns direkt. Ett mycket bättre sätt att börja är att cykla betydligt långsammare än du vet att du klarar av och sakta men säkert trappa upp intensiteten över en eller ett par veckor. På så sätt kommer kroppen kunna anpassa sig den nya belastningen och vara mycket bättre förberedd när du väl börjar pressa dina gränser och arbeta mot att kunna cykla i högre hastigheter och längre distanser.