Att tänka på när du tränar

by admin

Har du kommit igång med träningen och hållit på ett tag? Grattis! Visst är det ganska kul och visst får man en bra känsla? Vill vi bara komma några varningens ord, så du inte råkar illa ut och tappar lusten för träning och hälsa.

Ta hand om fötterna

Fötterna får utstå en hel del när man tränar. De belastas otroligt mycket och lite felbelastning eller fel sorts skor kan ge dig långvariga problem med fötterna.

Besök en fotvårdsspecialist varje eller varann månad. De kan ta bort eventuella förhårdnader, klipper naglarna rätt så du inte riskerar att få nageltrång och kan även massera bort knutor och värk som kan uppstå i och med att du tränar.

Ge dig själv vilodagar

Man vill helst träna varje dag, så att man verkligen blir fit eller så att man inte blir lat och tappar lusten. Men kroppen behöver få vila då och då, speciellt om man ha väldigt ansträngande träningsregim. En dag eller två i veckan minst, ska du inte hålla på med någon form av träning. Du kan ta en vanlig promenad om det kliar i benen, men lyft inga vikter och hindra dig själv från att jogga. Låt musklerna få chansen att vila och bygga upp sig på nytt. Det är vilodagarna som i slutändan kommer att ge dig ännu mer styrka.

Glöm inte bort att äta ordentligt

Ju mer du tränar, desto mer måste du äta för att må bra. Vill du gå ned i vikt ska du fortfarande ligga på kaloriunderskott, men inte mer än 500 kalorier. Om du lägger på dig mer muskler, behöver kroppen mer kalorier. I början kanske kroppen behöver 2000 kalorier så du åt 1500, men när du blir starkare vill kroppen kanske ha 2500 kalorier och då räcker det inte att äta bara 1500 kalorier. Du måste alltså anpassa din kost till din vikt och träningsnivå.